Knjiga o kojoj se uvek priča: Božanstvena komedija, Dante Aligijeri

Dante Aligijeri je, možda slučajno a možda vrlo uzročno posledično i namerno, jako voleo alegoriju, koja se nekako rimuje i vrlo lepo stapa s njegovim prezimenom. Od te stilske figure napravio je brojne stihove na svetski potrebne teme koje je razumeo, pratio i opisao stavljajući ih u redove Raja, Pakla i Čistilišta, trojstva Božanstvene komedije.

Pa čak ni naslov nije ostavio slučajenosti, već je alegoričan, budući da Božanstvena komedija jeste božanstvena, ali teško da je komična i šaljiva, već predstavlja poemu u stihu koja otkriva brojna shvatanja i istine sveta, sveta u kojem je živeo Dante Aligijeri, sveta koji je postao pre njega, ali i sveta u kojem smo mi danas. Zbog svega toga ovo delo i pripada redu klasika svetske književnosti, a njegovo čitanje je vekovima aktuelno. Ali, koje sve to teme utiču na to da je Božanstvena komedija i dalje tako zanimljiva i dalje tako interesantna za čitanje i priču?!

Hrišćanske predstave i rušenje dogme

Polazeći do učenja Biblije, hrišćanskih predstava o nagradi za ovozemaljski život dobijanjem rajskih vrtova i gorenjem u paklu usled činjenja grehova, ali i postojanja čistilišta kao međuprostora između ova dva sveta, Dante Aligijeri izlazi iz okvira onoga što je hrišćansko učenje. On ne samo da raju i paklu, kao i čistilištu, daje neke nove funkcije, izglede i postojanje, već svojevoljno utiče na to gde će ko biti smešten. Nalazi se u ulozi Boga ili Svetog Petra koji određuje težinu svačijeg greha, što je već protivno Srednjem veku i jednako bogohuljenju, čime njegova ličnost dobija i te kako na značaju, i van i unutar dela.
Predstavmo ova tri sveta, Dante Aligijeri ruši dogmu, a njenim rušenjem utiče na svest javnosti, shvatanje među ljudima koji su bili opterećeni crkvenim učenjima i pravilima, te otvara put jednom novom vremenu koje danas poznajemo kao preporod svetskog društva – renesansa.

Sticanje enciklopedijskog znanja

Za jednog pisca u vreme kada je Dante radio, stvarao, živeo, bilo je važno da kroz svoje delo pokaže svoje znanje kako bi i samo delo dobilo na „težini“. Čini se da pišući stih po stih, Dante nije štedeo na informacijama, pa je Božanstvena komedija tako postala jedna vrsta enciklopedije u stihu, jer poseduje obilje informacija istorijskog karaktera, mitoloških predanja i verovanja, hrišćanskih predstava i verovanja, suvremenih činjenica i sitnica. Sve tako zajedno, Božanstvena komedija utiče na opšte obrazovanje svojih čitalaca, koji bogateći se iskustvom čitanja ovog velikog književnog dela, sebe bogate tačnim znanjem iz brojnih i veoma važnih oblasti.

Prikaz hrabrosti u teškim vremenima

Srednji vek s razlogom nosi ime mračnog doba, jer podređenost svega crkvi podrazumevala je to da se van crkvenih pravila i zahteva ništa ne sme dogoditi, a sve je bilo upravljeno ne božjom, već rečju pape koji je bio sve osim duhovnik svog naroda. Zato ga Dante stavlja u osmi krug pakla, iako je papa Bonifacije VIII bio živ u to vreme. Božanstvena komedija obiluje
kontroverzama svog doba, razbijanjem dogmi, izazivanjem snažnih reakcija, a sve je bilo uprto protiv tog mračnog perioda kako bi se narod osvestio. Baš zbog toga on otvara put preporodu, a samo delo i dalje uči svoje čitaoce kako pisana reč može da utiče na promenu života na bolje.